Wednesday, May 22, 2013
Orang Beriman, Sangat Kuat Kecintaannya
Cinta Adalah Anugerah. Cinta adalah perasaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT sepertimana perasaan yang lain iaitu suka, benci, marah dan sebagainya. Perasaan cinta boleh membawa kebahagiaan jika betul pengendaliannya dan boleh mengundang kerosakan sekiranya salah diurus.
Menurut Imam al-Ghazali, cinta itu adalah kecenderungan jiwa yang amat kuat dalam diri seseorang kepada sesuatu atau seseorang yang lain yang boleh memberikan kelazatan, manfaat dan sangat serasi dengan fitrahnya (tabiat). Ia adalah tarikan pemikiran, kesudian dan kecenderungan kepada sesuatu yang disukai.
Islam meletakan cinta sebagai asas penting dalam kehidupan. Allah SWT berfi rman yang bermaksud:
“ Orang yang beriman itu sangat kuat kecintaannya kepada Allah SWT.” ( Al-Baqarah (2) : 165)
Rasulullah SAW menyatakan tiga perkara yang membolehkan seseorang berasa manisnya iman, iaitu apabila dia mencintai Allah dan Rasul lebih daripada yang lain, mencintai seseorang hanya kerana Allah dan benci untuk kembali kepada kekafi ran seperti dia tidak suka dilemparkan ke dalam neraka. Justeru, kemanisan dankelazatan cinta yang sebenar adalah berasaskan kepada keimanan dan keyakinan hanya sanya kepada Allah SWT.
Cinta Hakiki Cinta Tertinggi
Cinta yang tertinggi yang diiktiraf oleh Islam ialah cinta bersih dan suci kepada Yang Maha Pencinta iaitu Allah SWT. Inilah cinta yang utama, terpenting dan asasi di dalam jiwa manusia. Kemuliaan cinta terletak pada keikhlasan individu yang terbabit dalam perasaan yang murni ini dan bagaimana ia menghubungkan
kecintaan dengan keimanannya terhadap Allah SWT. Cinta kepada Allah SWT merupakan tujuan setiap
orang mukmin yang boleh mendorong untuknya taat, patuh dan berubudiyah kepada Allah SWT.
Sebenarnya, cinta inilah yang paling terjamin yang akan membawa seseorang manusia itu kepada kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia
dan di akhirat. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Katakanlah: “Jika kamu(benar-benar) menyintai Allah SWT, ikutilah aku, nescaya Allah SWT akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu, Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Ali ‘Imran (3) : 31)
Cinta seorang mukmin kepada Allah SWT mengungguli cinta kepada segala sesuatu dalam kehidupan ini, baik cinta terhadap diri sendiri, ibu bapa, isteri, anak-anak, kaum kerabat, sahabat handai dan sebagainya. Apabila kita mencintai Allah SWT, hakikatnya kita akan memiliki segala-galanya. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Katakanlah jika ayahayah, anak-anak, saudarasaudara, isteri-isteri kaum keluargamu, harta kekayaan
yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah SWT, dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah SWT mendatangkan keputusannya- Nya. Dan Allah SWT tidak memberikan petunjuk kepada orang yang fasiq.”(At-Taubah (9) : 24)
Oleh Dr. Abdullah Sudin Ab Rahman
Apa Itu Boros?
'
InsyaAllah marilah kita mempertingkatkan kemuliaan hidup kita dengan menjauhi sikap boros dalam menguruskan nikmat dan rezeki yang Allah berikan.
“Dan janganlah kamu
menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu
adalah saudara-saudara syaitan.” (Al Isra’: 26-27).
Ibnu Mas’ud dan Ibnu ‘Abbas mengatakan, “Tabdzir (pemborosan) adalah menginfakkan sesuatu bukan pada jalan yang benar.”
Mujahid mengatakan, “Seandainya seseorang menginfakkan seluruh hartanya dalam jalan yang benar, itu bukanlah tabdzir (pemborosan). Namun jika seseorang menginfakkan satu mud saja (ukuran telapak tangan) pada jalan yang keliru/tidak jelas/sesat, itulah yang dinamakan tabdzir (pemborosan).”
Qotadah mengatakan, “Yang namanya tabdzir (pemborosan) adalah mengeluarkan nafkah dalam berbuat maksiat pada Allah, pada jalan yang keliru dan pada jalan untuk berbuat kerosakan.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 8: 474-475).
Ibnul Jauzi berkata bahawa yang dimaksud boros ada dua pendapat di kalangan para ulama:
1. Boros bererti menginfakkan harta bukan pada jalan yang benar. Ini dapat kita lihat dalam perkataan para pakar tafsir yang telah disebutkan di atas.
2. Boros bererti penyalahgunaan dan bentuk membuang-buang harta. Abu ‘Ubaidah berkata, “Mubazzir (orang yang boros) adalah orang yang menyalahgunakan, merosak dan menghambur-hamburkan harta.” (Zaadul Masiir, 5: 27-28)
Disebut Saudara Syaitan
Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan, “Allah ingin membuat manusia menjauhi sikap boros dengan mengatakan: “Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan”. Dikatakan demikian kerana orang yang bersikap boros menyerupai Syaitan dalam hal ini.
Ibnu Katsir juga mengatakan, “Disebut saudara Syaitan kerana orang yang boros dan menghambur-hamburkan harta akan mengantarkan pada meninggalkan ketaatan pada Allah dan terjerumus dalam maksiat.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 8: 475)
Dalam tafsir Jalalain disebutkan bahawa orang yang boros, mereka telah mengikuti jalan Syaitan sehingga disebut dalam ayat mereka adalah saudara Syaitan. (Tafsir Al Jalalain, 294)
Syaikh As Sa’di rahimahullah mengatakan, “Orang yang boros disebut temannya Syaitan kerana Syaitan tidaklah mengajak selain pada sesuatu yang tercela. Syaitan mengajak manusia untuk hidup boros atau berlebih-lebihan. Padahal Allah memerintahkan kita untuk bersikap sederhana dan pertengahan (tidak boros dan tidak terlalu berkira). Sebagaimana Allah Ta’ala berfirman,
"Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian." (Al Furqan: 67).
Ibnu Mas’ud dan Ibnu ‘Abbas mengatakan, “Tabdzir (pemborosan) adalah menginfakkan sesuatu bukan pada jalan yang benar.”
Mujahid mengatakan, “Seandainya seseorang menginfakkan seluruh hartanya dalam jalan yang benar, itu bukanlah tabdzir (pemborosan). Namun jika seseorang menginfakkan satu mud saja (ukuran telapak tangan) pada jalan yang keliru/tidak jelas/sesat, itulah yang dinamakan tabdzir (pemborosan).”
Qotadah mengatakan, “Yang namanya tabdzir (pemborosan) adalah mengeluarkan nafkah dalam berbuat maksiat pada Allah, pada jalan yang keliru dan pada jalan untuk berbuat kerosakan.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 8: 474-475).
Ibnul Jauzi berkata bahawa yang dimaksud boros ada dua pendapat di kalangan para ulama:
1. Boros bererti menginfakkan harta bukan pada jalan yang benar. Ini dapat kita lihat dalam perkataan para pakar tafsir yang telah disebutkan di atas.
2. Boros bererti penyalahgunaan dan bentuk membuang-buang harta. Abu ‘Ubaidah berkata, “Mubazzir (orang yang boros) adalah orang yang menyalahgunakan, merosak dan menghambur-hamburkan harta.” (Zaadul Masiir, 5: 27-28)
Disebut Saudara Syaitan
Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan, “Allah ingin membuat manusia menjauhi sikap boros dengan mengatakan: “Dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros. Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara syaitan”. Dikatakan demikian kerana orang yang bersikap boros menyerupai Syaitan dalam hal ini.
Ibnu Katsir juga mengatakan, “Disebut saudara Syaitan kerana orang yang boros dan menghambur-hamburkan harta akan mengantarkan pada meninggalkan ketaatan pada Allah dan terjerumus dalam maksiat.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 8: 475)
Dalam tafsir Jalalain disebutkan bahawa orang yang boros, mereka telah mengikuti jalan Syaitan sehingga disebut dalam ayat mereka adalah saudara Syaitan. (Tafsir Al Jalalain, 294)
Syaikh As Sa’di rahimahullah mengatakan, “Orang yang boros disebut temannya Syaitan kerana Syaitan tidaklah mengajak selain pada sesuatu yang tercela. Syaitan mengajak manusia untuk hidup boros atau berlebih-lebihan. Padahal Allah memerintahkan kita untuk bersikap sederhana dan pertengahan (tidak boros dan tidak terlalu berkira). Sebagaimana Allah Ta’ala berfirman,
"Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian." (Al Furqan: 67).
Thursday, May 16, 2013
Puisi: Selamat Hari Guru
Tiada kata mampu aku luahkan
Buat para guruku yang telah berjasaTika dahulu aku hanya seorang murid...
Aku masih ingat, saat kau mengajarku...
Saat kau menegurku,
Saat kau membimbingku
Saat kau memarahiku
Saat kau merotanku
Saat kau memanggil namaku dengan senyuman
Saat kau membakar semangat jiwaku
Saat kau memberi hadiah pada hari kejayaanku
Saat kau berkata..Razali..anda boleh lakukan
Saat kau menghulurkan wangmu demi melihat aku berdiri waja
Apapun jasamu tidak mampu ku balasi
Hanya mendoakan kesejahteraanmu
Moga diberkahi tiap langkah dan perjuanganmu
Wahai para guru yang telah mengajarku
Terima kasih selautan budi
Abu Ridhwan
16 Mei 2013
Ibu Bapaku Guru Terbaikku
Buat guru-guruku:
Tadika Ulu Beranang
SK Ulu Beranang
SK Dato' Klana Putra
SMK Dato' Klana Putra
Pensyarahku UiTM Arau dan Shah Alam
Guru Mengaji Quranku
Murabbi-murabbiku
Tuesday, May 14, 2013
Rindu Hati Ini: Mind Setting Menanti Ramadhan (1)
Saya memandang bahawa perlu kita mengingatkan tentang persoalan
Ramadhan, kerana kita sekarang berada di ambang pintu Ramadhan dan hampir
menyibukkan diri dalam kewajiban-kewajiban kita di dalamnya.
Ramadhan adalah bulan :
Barakah.
Rahmat.
Kebahagiaan.
Betapa perlunya manusia merenung sejenak untuk
bersiap-siap menyambutnya disebabkan oleh saratnya kebaikan-kebaikan didalamnya.
Ia merupakan bulan yang dihormati di masa jahiliah dan
ketika Islam datang, ia semakin dihormati dan dimuliakan.
Di bulan ini, Allah SWT menurunkan Al-Qur’an sebagai
petunjuk bagi manusia. Betapa perlunya kita menenangkan dan menyedarkan jiwa
tentang hak Ramadhan sebelum menemuinya.
Ikhwan sekalian ;
Ikhwan sekalian ;
Bulan Ramadhan adalah bulan :
Permohonan.
Munajat.
Hidayah.
Petunjuk kebenaran.
Hendaklah orang yang berpuasa menggembeling diri di
dalamnya dan menjauhkannya dari urusan dunia, agar kemanusiaannya meningkat dan
bersambung dengan Rabbnya.
Banyak hadits yang menarik manusia agar memperhatikan :
Banyak hadits yang menarik manusia agar memperhatikan :
Keutamaan bulan ini.
Ketinggian kedudukannya.
Kemuliaan hari-harinya.
Besarnya nilai taubat di dalamnya.
sehingga ianya akan memacu kaum muslimin untuk menyiapkan
diri menemuinya serta menyedari bahawa perniagaan di dalamnya pasti
mendatangkan keuntungan.
Waktu-waktu yang akan berlalu di dalamnya sangat berharga
dan kesempatan yang ada merupakan kesempatan emas.
"Wahai pencari kejahatan berhentilah dan wahai pencari kebaikan kemarilah!"
Hendaklah kaum muslimin mengingatkan diri mereka dengan sabda Nabi saw :
“Tiada hari yang menyinsing fajar padanya kecuali berseru, 'Hai anak Adam, aku adalah makhluk baru yang menyaksikan amal perbuatanmu. Maka ambillah bekalan dariku, kerana aku tidak akan kembali sehingga ke hari kiamat.”
"Wahai pencari kejahatan berhentilah dan wahai pencari kebaikan kemarilah!"
Hendaklah kaum muslimin mengingatkan diri mereka dengan sabda Nabi saw :
“Tiada hari yang menyinsing fajar padanya kecuali berseru, 'Hai anak Adam, aku adalah makhluk baru yang menyaksikan amal perbuatanmu. Maka ambillah bekalan dariku, kerana aku tidak akan kembali sehingga ke hari kiamat.”
(Imam as Syahid Hasan Al Banna)
Tuesday, May 07, 2013
Usrah Mingguan: Kajian Surah al-Ma'un (2)
Lima Topik Perbahasan Dalam Surah
Dr. Wahbah al-Zuhailiy (2007) dalam bukunya Tafsir
al-Munir (Juzuk Amma), menjelaskan secara terperinci tentanglima topik
perbahasan utama dalam Surah al-Ma’un. Antaranya dinyatakan secara
ringkas seperti dalam gambar rajah berikut:
1. Golongan Pendusta Hari Pembalasan
2. Sifat-sifat Pendusta Hari Pembalasan
3. Kepentingan Menjaga Solat
4. Keikhlasan Tunjang Ibadat
5. Bantu membantu Asas Perpaduan
1. Golongan Pendusta Hari Pembalasan
Allah memulakan ayat
pertama dalam surah al-Ma’un dengan gaya bahasa “istifham” atau
teknik soalan iaitu { ارءيت }. Allah S.W.T. mahu mengetengahkan
persoalan dan menunjukkan kehairanan serta keanehan terhadap sikap manusia.
Iaitu golongan yang mendustakan hari pembalasan atau hari kiamat. Manusia yang
tidak percaya kepada hari pembalasan adalah contoh golongan manusia yang rugi.
Mereka mengkufuri Allah, agama dan segala nikmat-nikmaNya. Antara faktor utama
yang menyebabkan perkara ini berlaku adalah kerana:
- Keasyikan dan kenikmatan hidup di dunia
serta godaannya yang melalaikan manusia. Perkara ini berlaku kerana manusia
terlalu mementingkan soal-soal duniawi serta kurang pula menunaikan kewajipan
mereka kepada Allah S.W.T.
- Syaitan sentiasa menghasut dan membisikkan
ke dalam hati manusia supaya mengelakkan diri daripada melakukan perintah Allah
S.W.T. dan syaitan sentiasa inginkan manusia lalai daripada beribadat
kepadanya.
- Sifat manusia itu sendiri yang angkuh dan
bongkak untuk menerima kebenaran, tunduk serta mengabdikan diri kepada Allah
S.W.T.
- Tidak kurang juga wujudnya segolongan
manusia yang menggesa orang lain ke arah kejahatan dan menjauhi kebajikan.
2. Sifat-sifat Pendusta Hari Pembalasan
Siapakah golongan yang
mendustakan hari pembalasan? Persoalan itulah yang cuba diajukan oleh Allah
S.W.T. dalam ayat pertama lagi. Jawapan bagi persoalan tersebut terjawab dalam
ayat kedua dan ketiga. Antara sifat manusia yang mengingkari dan mendustakan
hari pembalasan ialah:
- Manusia yang suka mengherdik anak-anak yatim { فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ}
Mereka menghalau, menafikan hak, menindas dan menganiaya anak-anak yatim
tanpa rasa belas kasihan. Anak-anak yatim sepatutnya dibantu dan dikasihani
kerana mereka adalah golongan yang kematian bapa mereka sebelum usia baligh.
Dalam keadaan sedemikian anak-anak yatim ini tida tempat bergantung dan
mengharapkan bantuan.
- Manusia yang tidak menggalakkan manusia lain
memberi makan kepada fakir miskin { وَلا
يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ }. Golongan kedua ini tidak suka
menggalakkan orang lain bersedekah makanan dan minuman kepada golongan miskin
dan mereka yang memerlukan bantuan dan keperluan harian. Ini kerana sifat
bakhil dan keengganan mereka mengakui hari pembalasan. Golongan yang
dimaksudkan dalam ayat di atas ialah golongan kaya dan berada tetapi bersifat
bakhil untuk bersedekah dan juga tidak menggalakkan orang lain untuk
bersedekah. Sekiranya ada orang Islam yang tidak menggalakkan, menyekat atau
pun memandang rendah perbuatan memberi sedekah kepada orang miskin, maka dia
tergolong dalam golongan orang yang mendustakan agama.
3. Kepentingan Menjaga Solat
Golongan yang lalai dalam
solat dinyatakan oleh Allah S.W.T dalam ayat keempat dan kelima dalam surah
al-Ma’un. Antara lain Allah menyebut dalam ayat keempat { فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ } dan ayat
kelima { الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ }
. Allah S.W.T. mengancam dengan balasan neraka al-Wail atau
kecelakaan besar dan kebinasaan terhadap mereka yang lalai dalam menunaikan
kewajipan bersolat. Antara kelalaian yang dalam solat yang disebutkan itu
ialah:
- Kelalaian dalam melaksanakan ibadat dengan
sempurna berlandaskan syariat Islam seperti tidak menyempurnakan
rukun-rukun solat atau syarat-syarat sah solat dan sebagainya.
- Kelalaian untuk melaksanakan solat pada
waktunya. Sebaliknya melewat-lewatkan solat hingga hampir tamat waktunya, atau
menunaikan solat sambil lewa sahaja iaitu mereka menunaikan solat dalam keadaan
malas. Sebagaimana firman Allah S.W.T. dalam surah al-Nisa’ : 142: Maksudnya:
“Apabila mereka berdiri hendak sembahyang, mereka
berdiri dengan malas”.
- Kelalaian untuk khusyuk dalam solat kerana
tidak memahami isi kandungan solat tersebut seperti makna ayat-ayat al-Quran,
tasbih dan zikir yang diucapkan dalam ibadat tersebut. Ertinya kita tidak
khusyuk semasa menunaikan solat. Ia dianggap lalai dan leka dalam solatnya. Maksudnya:
"kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang
mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat);"
4.
Keikhlasan Tunjang Ibadat
Keikhlasan adalah tunjang
dalam semua jenis ibadat. Kita mestilah sentiasa ikhlas dalam beribadat, jangan
sekali-kali riak dan bertujuan menunjuk-nunjuk. Dalam ayat keenam surah
al-Ma’un ini, Allah S.W.T. menjelaskan tentang keburukan sifat-sifat golongan
Munafiqin yang melakukan ibadat dengan riak { الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ }. Mereka ini
dikatakan golongan yang menunaikan solat semata-mata untuk menunjukkan keimanan
mereka kepada khalayak ramai. Apabila orang Islam tidak ada mereka akan
meninggalkan solat mereka dan kembali kufur.
Sememangnya amat sukar
untuk menghindari perasaan riak kecuali orang yang suka mendisiplinkan diri dan
mengasuhnya agar bersifat ikhlas. Sabda Rasulullah s.a.w.
(
الرياء أخفى من دبيب النملة السوداء في
الليلة المظلمة على المسح الأسود )
Maksudnya:
Riak itu lebih sukar dikesan daripada semut hitam yang
kecil, di malam yang gelap, di celah-celah cemara rambut yang hitam.
5. Memberi Bantuan
Ayat terakhir surah
al-Ma’un ditujukan kepada orang-orang yang enggan memberi pertolongan sesama
manusia. Ianya salah satu lagi sifat keji golongan Munafiqin. Mereka tidak mahu
membantu orang lain dan tidak menggalakkan budaya bantu membantu sesama manusia.
Sikap bantu membantu di
kalangan masyarakat adalah asas perpaduan umat sejagat. Sikap bantu
membantu seharusnya diterapkan dalam kehidupan masyarakat. Bagi membentuk dan
membina kehidupan umat manusia yang luhur, mereka perlu hidup dalam perasaan
yang bersih dari sifat-sifat keji, saling bantu membantu, murah hati, kasih
mesra, rasa persaudaraan, kesucian hati dan tingkah laku yang bersih.
Sebagaimana firman Allah dalam surah
al-Maidah ayat 2:
Ertinya : “Bertolong-menolonglah kamu dalam perkara
kebaikan dan taqwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam perkara dosa dan
pemusnahan."
Usrah Mingguan: Kajian Surah al-Ma'un (1)
1. Tahukah
Engkau akan orang Yang mendustakan agama (meliputi hari pembalasan)?
2. orang
itu ialah Yang menindas serta berlaku zalim kepada anak
yatim
3. dan ia
tidak menggalakkan untuk memberi makanan Yang berhak diterima oleh orang miskin.
4.
(kalau orang Yang demikian dikira dari bilangan orang-orang Yang mendustakan
agama), maka Kecelakaan
besar bagi orang-orang ahli sembahyang -
5.
(laitu) mereka Yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya;
6.
(juga bagi) orang-orang Yang berkeadaan riak (bangga diri Dalam Ibadat dan
bawaannya),
7.
dan orang-orang Yang tidak memberi sedikit pertolongan (kepada orang Yang berhak
mendapatnya).
(Surah al-Ma'un:1-7)
Huraian:
Dalam sesetengah riwayat surah al-Ma’un diturunkan di
Mekah. Dan dalam setengah riwayat yang lain surah
ini diturunkan di Mekah dan di Madinah. Iaitu tiga ayat yang pertama diturunkan
di Mekah dan empat ayat terakhir diturunkan di Madinah. Riwayat yang terakhir
adalah riwayat yang terkuat.
Surah
ini berbeza dengan surah-surah yang lain kerana ia dimulakan dengan satu
pertanyaan (أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ
بِالدِّينِ َ ) “Tahukah Engkau orang yang
mendustakan agama?”. Dengan demikian, surah ini terasa lebih menarik kerana
menimbulkan perasaan ingin tahu dalam hati orang yang pembaca. Pertanyaan yang
dikemukakan di dalam ayat ini membuatkan pembaca tertarik untuk membaca lebih
lanjut lagi siapakah mereka yang mendustakan agama.
Isi kandungan surah ini menjelaskan mengenai orang-orang yang mendapat
kecelakaan kerana mendustakan agama dan hari pembalasan. Sifat-sifat mereka
dijelaskan dengan terperinci. Antara lain tentang membentak anak yatim,
tidak mahu mendorong manusia untuk memberikan makanan kepada orang miskin,
orang yang bersembahyang dengan hati dan jiwa yang lalai, tidak merasakan
kebesaran Allah, tidak menunaikan sembahyang dengan khusyuk dan memahami
maksudnya, serta tentang orang yang tidak mahu memberikan pertolongan kepada
sesama mereka.
Syeikh Dr. Wahbah
Az-Zuhaily (2007), surah ini dinamakan al-Ma’un kerana di penghujungnya
(ayat Madaniyyah) Allah mencela orang-orang yang enggan memberi pertolongan.
Firman Allah S.W.T.: ( وَيَمْنَعُونَ
الْمَاعُونَ )“Dan (mereka) enggan memberi pertolongan”. (al-Ma’un, 107
: 7). Mereka sama seperti orang-orang lalai terhadap sembahyang dan orang-orang
munafik. Perkataan al-Ma’un bermaksud benda-benda yang boleh dipinjam oleh
seseorang jiran daripada jirannya seperti alat-alat untuk memasak; contohnya
periuk, garam atau air. Alat-alat bercucuk tanam seperti baldi dan kapak.
Alat-alat menjahit seperti jarum, benang dan benda-benda lain yang boleh
dipinjam dan digunakan dengan segera. Surah ini juga dinamakan al-Din kerana
pada permulaannya (berupa ayat Makkiyyah), Allah menyelar golongan yang
mendustakan “al-Din” atau pembalasan di akhirat.
Sebab-sebab Turun Ayat
Firman
Allah { أرءيت الذي
يكذب بالدين} yang bermaksud :“Tahukah engkau orang
yang mendustakan agama?” (al-Ma’un, 107 : 1). Terdapat pelbagai pendapat
yang menyatakan tentang sebab turunnya ayat tersebut. Menurut Ibnu ‘Abbas ,
ayat ini diturunkan kepada al-‘As bin Wa’il al-Sahmi. Al-Sauddi berkata,
diturunkan kepada al-Walid bin al-Mughirah. Ada yang berpendapat ia
diturunkan kepada Abu Jahal. Ini kerana beliau adalah seorang penyelia anak
yatim. Pada suatu hari dalam keadaan tidak berbaju anak yatim itu datang
meminta sedikit daripada hartanya kepada Abu Jahal. Mendengar permintaan
tersebut, Abu Jahal menolak anak yatim tersebut.
Manakala
Ibnu Juraij berkata, ayat ini diturunkan kepada Abu Sufian. Menurut riwayat,
Abu Sufian menyembelih unta setiap minggu. Maka datanglah anak yatim meminta
sebahagian daripadanya. Abu Sufian bertindak mengetuk anak yatim tersebut
dengan tongkatnya, lalu Allah pun menurunkan ayat ini أَرَأَيْتَ
الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ . Allah S.W.T.
menurunkan ayat dalam bentuk tanda tanya (istifham), menunjukkan kehairanan dan
keanehan terhadap sikap manusia. Manusia seolah tidak percaya kepada hari
pembalasan. Golongan ini adalah golongan manusia yang rugi.
Bagi firman Allah { فَوَيْلٌ
لِلْمُصَلِّينَ} yang bermaksud :“Maka celakalah orang-orang yang sembahyang” (al-Ma’un,
107:4). Diriwayatkan oleh Ibnu al-Munzir daripada Ibnu Abbas mengenai ayat
tersebut, beliau berkata: “Diturunkan kepada orang-orang munafik. Mereka mempamerkan
ibadat sembahyang mereka kepada orang-orang Islam bila bersama mereka. Tetapi
meninggalkan ibadat tersebut apabila orang-orang Islam tidak ada bersama
mereka. Mereka juga tidak suka memberi pertolongan atau meminjamkan sesuatu
kepada orang lain.
Allah S.W.T. menurunkan ayat ini untuk menyatakan tentang kerugian
terhadap orang-orang munafik yang riak dalam sembahyang mereka. Jika mereka
sembahyang , mereka tidak mengharapkan ganjaran pahala sebaliknya menunjuk
semata-mata tentang keimanan mereka kepada orang-orang Islam. Sebaliknya,
sekiranya mereka tidak bersama orang-orang Islam mereka lalai daripada
melakukan sembahyang sehingga luput waktu. Sebab itulah Allah S.W.T. menyatakan
celaka bagi orang-orang yang sembahyang iaitu bagi mereka yang sembahyang
kerana riak.
Bersambung...
Monday, May 06, 2013
Di Jalan Dakwah Aku Mengenal Tarbiyah
Di Jalan Dakwah ini kehidupanku berubah menjadi lebih bermakna...
Di Jalan Dakwah ini aku bercita untuk mengikuti perjuangan Nabi SAW dan para sahabatnya...
Di Jalan Dakwah ini aku mengenal para murabbi yang jujur untuk didampingi
Di Jalan Dakwah ini aku dambakan syurga Ilahi dan syahid...
Di Jalan Dakwah ini aku mengerti makna ukhwah di jalan Islami...
Di Jalan Dakwah ini aku merindukan taubat dan petunjuk Ilahi...
Di Jalan Dakwah ini aku terdorong membangunkan potensi dan kekuatan diri...
Di Jalan Dakwah ini aku belajar erti perjuangan dan jihad
Di Jalan Dakwah ini aku garap citaku membangunkan jiwa anak bangsa dan umat...
Di Jalan Dakwah ini setiap langkah jadi bermakna...
Di Jalan Dakwah ini aku mencintai isteriku tercinta...
Di Jalan Dakwah ini aku membina keluarga dakwahku...
Dan Di Jalan Dakwah ini aku bertebaran dengan visi dan misi Ilahi...
Allahu Rabbi, Dakwah telah memberiku lebih banyak dari apa yang seharusnya aku beri....
Ya Allah, semoga aku mampu istiqamah di Jalan Dakwah ini dan jangan biarkan aku meninggalkan Jalan Dakwah tanpa sesal di dada...
Abu Ridhwan, 6 Mei 2013, Kuantan Pahang.