Monday, May 21, 2012

Knowledge,Tarbiyah, Dakwah (KTD)

Bismillah, dengan nama Allah SWT saya kongsikan.

Tiada siapa tahu kisah benar ini, namun ia benar-benar terjadi 3 tahun yang lalu. Adik saya mendapat keputusan yang cemerlang di dalam peperiksaan SPMnya dan Alhamdulillah, dengan izin Allah SWT beliau ditawarkan ke sebuah universiti tempatan di Kuala Lumpur. - Pusat Asasi UIA, Petaling Jaya.

Ketika itu, Abah saya memberikan pilihan dan galakan kepada adik saya untuk melanjutkan pelajarannya ke sebuah kolej di pantai timur Malaysia. Namanya, Kolej Teknologi Darulnaim (KTD). Awalnya, kelihatan seperti melepaskan suatu peluang “keemasan” sahaja.

Namun, sejak dahulu – Abah mendidik kami dalam setiap keputusan yang dibuat harus dengan istikarah. Mohon panduan dan petunjuk daripada Allah SWT. Lalu, disusuli dengan perbincangan sesama kami. Pertimbangan, melihat kelebihan dan kekurangan serta pandangan dilihat dengan mata kasar dan juga mata hati. Sejak dahulu, abah sentiasa memberikan panduan dan galakan yang terbaik untuk anak-anaknya.

Dalam tempoh itu, adik saya bertimbang-timbang dan berkira-kira untuk membuat kata putus. Tentunya berbelah bagi dan dalam dilemma. Antara dua ;- sama ada, menyambung pengajian di Kuala Lumpur, Kota Metropolitan atau Kelantan Darulnaim, Negeri Serambi Makkah.

Hendak dijadikan kisah, ketika tarikh pendaftaran untuk masuk ke UIA semakin hampir – adik saya masih belum menerima surat tawaran ke sana. Semakin hari semakin dekat. Sedangkan, kawan-kawannya yang lain telah menerimanya. Lalu, ketika itu bagaikan satu signal dan petanda – bahawa tiada jawapan yang sah untuk ke sana lalu, setelah istikarah, memohon hidayah dan taufik daripada Allah SWT, adik saya membuat keputusan dengan tekad bahawa dia akan belajar ke KTD. Abah menyambutnya dengan gembira dan teruja.

Beberapa hari kemudian, surat tawaran UIA sampai ke rumah. Dan, ketika itu adik saya telah uruskan semua pengesahan dan surat menyurat untuk KTD. Abah bertanya bagaimana?

“ InsyaAllah, terus ke KTD.”

Tanpa nada menyesal. Tiada sebarang keraguan. Dan, beliau melangkah dengan sebuah harapan, keyakinan dan kepercayaan.  Bermula saat itu, itulah sebenarnya medan terbaik baginya untuk menimba ilmu, membina kemahiran kendari, medium latihan membentuk jatidiri dan mengasah bakat serta potensi insani.

Beliau telah menamatkan pengajian diplomanya – Perakaunan- semester lalu dengan first class (CGPA 3.81), dianugerahi Anugerah Nilam (terbaik keseluruhan) dua semester berturut, aktif sebagai penolong fasilitator dan memegang jawatan Timbalan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar.

Begitu juga seorang adik saya lagi – Kakak kepada individu di atas- , turut menamatkan pelajar dengan first class untuk diploma Pengajian Al-Quran dan Hadis. Untuk beliau, saya amat terharu dengan kejayaannya kerana beliau telah melalui perjalanan hidup yang agak panjang untuk berjaya sehingga setakat ini.

Apa yang saya dapat daripada semua ini?

Justeru, asasnya ialah keyakinan, keyakinan dan kepercayaan terhadap Allah SWT amat-amat penting dalam membina kehidupan. Ramai orang melihat, belajar itu harus juga pentingkan tempat yang bagus-bagus, dipandang-pandang dan sebagainya. Bagi saya, itu nombor dua. Yang pertama, apa yang kita yakini dan percayai untuk diri kita dalam mengejar kejayaan.

Saya melihat bagaimana adik-adik saya melalui semua ini di KTD, saya mengetahui apakah hasrat, cita-cita dan matlamat yang dilaksanakan oleh KTD kepada mereka. Kerana itu, adik lelaki saya yang seterusnya turut bersama-sama melanjutkan pelajaran di sini. Apa natijahnya?

Alhamdulillah, beliau mendapat first class juga untuk kedua-dua semester yang telah didudukinya. Semester depan, adalah tahun ke duanya di KTD. Harapan saya, bukan sekadar akademik dia menyerlah tetapi kepimpinan, karismatik dan seterusnya akhlaknya.

Mereka membuktikan, anjakan paradigma dan sikap yang betul dalam menuntut ilmu mampu menghasilkan lonjakan transformasi yang luar biasa hebat. Kerana itu, pesan emak dan abah sentiasa menjadi inspirasi buat kami dalam melakar kejayaan dalam kehidupan.

Anda bagaimana? Mahu berjaya seperti mereka?
Saya syorkan kepada anda, KTD adalah tempatnya. Pilihan yang terbaik buat anda.

http://brohamzah.blogspot.com
21 Mei 2012
Gembira apabila melihat manusia yang biasa-biasa berubah menjadi luar biasa. Jujurnya, ramai saya jumpai mereka di sini.

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah