Sunday, November 28, 2010

Belajar Dari Ketokohan 4 "Abu Bakar"

Ada sesiapa yang bernama Abu Bakar? Semoga anda mewarisi ketokohan yang dimiliki oleh para tokoh yang bernama Abu Bakar, begitu juga kita semua walaupun tidak bernama Abu Bakar. Ketokohan mereka insyaAllah mampu mencetuskan inspirasi kita untuk berjaya dalam kehidupan. Semoga bertambah lagi model-model terbaik untuk kita teladani dalam membina peribadi dan kualiti diri kita sebagai muslim.

Iman Terberat

Siapa yang tidak kenal Abu Bakar as-Siddiq. Beliau individu terawal menyahut dakwah Rasulullah SAW sehingga beliau digelar sebagai as-Siddiq, yang sentiasa membenarkan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW.Beliau cukup setia menemani Rasulullah SAW membangun dakwah. Sumbangan beliau pada dakwah Islam amat besar sekali. Abu Bakar as-Siddiq menginfaqkan seluruh hartanya di jalan Allah SWT kerana sangat yakinkan balasan dari Allah Yang Maha Kaya. Abu Bakar yang terkenal sebagai saudagar yang kaya telah meninggalkan perniagaannya dan meninggalkan semua usaha peribadi lain-lainnya lalu menyerahkan segenap kekayaan dan jiwa raganya untuk melakukan perjuangan menegakkan Islam bersama Rasulullah SAW. Ternyata sumbangan beliau telah memberi impak yang besar kepada perkembangan Islam. Malahan beliau telah berjaya mengajak beberapa pemuda Quraisy yang lain menyertai kafilah Rasulullah SAW, antaranya Uthman Bin Affan, Abdul Rahman Bin Auf dan Saad Bin Waqqas. Beliau telah mengorbankan seluruh hanta bendanya untuk menebus orang-orang yang ditawan, orang-orang yang ditangkap atau disiksa. Selain daripada itu beliau juga telah membeli hamba-hamba yang kemudian dimerdekakannya. Salah seorang hamba yang dibelinya lalu kemudian dibebaskan yang paling terkenal dalam sejarah ialah Bilal Bin Rabah. Rasulullah SAW amat menyanjungi Abu Bakar as_Siddiq dengan sabda Baginda,

“Jika ditimbang iman Abu Bakar Al-Siddiq dengan iman sekelian ummat maka berat lagi iman Abu Bakar.

Ulama Hadith Yang Wibawa

Nama lengkapnya adalah Abu Bakar Muhammad ibn muslim ibn’ Ubaidillah ibn Syihab ibn Abdullah ibn al-Harits ibn Zuhrah ibn Kilab ibn Murrah al-Qurasyi al-Zuhri al-Madani, beliau lahir pada tahun 50 H, iaitu pada masa pemerintahan Khalifah Mu’awiyah ibn Abi Sufyan. Beliau digelar dengan nama Muhammad ibn Syihab Al-Zuhri

Al-Zuhri hidup pada akhir masa sahabat RA, dan beliau masih sempat bertemu dengan sejumlah sahabat RA ketika berusia 20 tahun lebih. Oleh kerana itu, beliau sempat mendengar hadis dari para sahabat seperti Anas ibn Malik. Abdullah ibn Umar, Jabir ibn Abdillah, Sahal ibn Sa’ad, Abu At-Thufail, Al-Masur ibn Makhramah dan lainnya.

Menurut para ulama, tidak ada ulama yang lebih tinggi kemampuannya khususnya dalam bidang ilmu agama dari al-Zuhri. Menurut pandangan al-As-Zalani, Zuhri mendapat beberapa gelaran, antaranya al-Faqih, al-Hafizh al-Madani dan lain-lain. Ada sebuah kisah tentang kesetiaan dan keteguhan hafalannya terlihat ketika suatu hari Hisyam ibn Abd al-Malik memintanya untuk mengajarkan sejumlah hadis untuk anaknya. Lantas al-Zuhri meminta menghadirkan seorang juru tulis dan kemudian beliau menyampaikan sejumlah 400 hadis. Setelah berlalu lebih sebulan, al-Zuhri bertemu kembali dengan Hisyam, ketika itu Hisyan mengatakan kepadanya bahawa kitab yang berisikan 400 hadis tempoh hari telah hilang. Al-Zuhri menjawab, “Engkau tidak akan kehilangan hadis-hadis itu,” kemudian beliau meminta seorang juru tulis, lalu dia menyampaikan kembali hadis-hadis tersebut, setelah itu, beliau menyerahkan kepada Hisyam dan isi kitab tersebut ternyata satu huruf pun tidak berubah dari isi kitab yang pertama.

Al-Zuhri adalah seorang yang sangat teliti dan bersemangat dalam memelihara sanad hadis bahkan beliau yang pertama menggalakan penyebutan sanad hadis tatkala meriwayatkannya. Dan beliau telah memberikan perhatian yang besar dalam pengkajian dan penuntutan ilmu hadis, bahkan beliau bersedia memberikan bantuan terhadap mereka yang berkeinginan mempelajari hadis namun tidak mempunyai dana untuk itu. Al-Zuhri memiliki sekitar 2000/2200 hadis. Beliau telah meninggal dunia pada bulan Ramadhan tahun 124 H.

Seharum Kasturi

Pada suatu hari, seorang hamba Allah telah bertanya kepada Abu Bakar Al-Miski, mengapakah engkau sungguh wangi, seharum bau kasturi…? Dengan bersahaja dia menjawab: Demi Allah sudah bertahun aku tidak memakai minyak wangi.” Lalu Abu Bakar Al-Miski menceritakan kisahnya yang telah menguji keimanannya.

“Pada suatu hari aku dalam perjalanan ke masjid, lalu mendengar suara seorang wanita menjerit meminta tolong, bahawa ibunya sakit, lalu aku pergi ke tempat suara itu. Setibanya aku disitu aku mendapati seorang wanita menyuruhku masuk kedalam rumahnya. Bila aku masuk rumah itu barulah aku tahu bahawa rumah itulah adalah milik seorang wanita. Wanita tersebut menyuruh orang suruhannya mengunci pintu lalu mengajak aku untuk bersama dengannya. Barulah aku sedar bahawa aku tertipu.
Namun dengan rasa takut terhadap Allah SWT. aku menolak ajakannya. Wanita tersebut mengugut aku yang dia akan menjerit sekiranya aku menolak permintaannya itu. Selepas puas aku berfikir, lalu aku ank e a padanya bahawa aku ingin membersihkan diri terlebih dahulu dan meminta izin untuk ke bilik air. Wanita tersebut mengizinkan aku masuk ke dalam bilik air. Di bilik air aku telah melumurkan najis di seluruh badanku dan terus keluar tanpa membersihkannya. Sejurus aku menghadap wanita tersebut, aku dihalaunya keluar kerana bau busuk yang tidak dapat ditahannya.

Maka aku terselamat dari dosa dan maksiat, aku terus pulang kerumah dan membersihkan badan. Pada malam tersebut aku bermimpi, atas ketaqwaan aku terhadap Allah, kerana aku menolak peluang dihadapan mata maka aku dianugerahkan haruman kasturi dan digelar manusia paling wangi… Beginilah caranya aku beroleh gelaran tersebut.”

Luarbiasa Abu Bakar Al-Miski, marilah kita mencontohi Abu Bakar Al-Miski, manusia yang harum berbau kasturi.

Matanya Buta Demi Al Aqsa

Syeikh Abu Bakar al-‘Awawidah, merupakan anggota Rabitatul ‘Ulama Filistin (Persatuan Ulama Palestin). Sejak 1992, bersama isteri dan lapan anaknya, Syeikh Abu Bakar terpaksa hidup di Damaskus, 200km dari Dora, Khalil-Hebron, kota kelahirannya yang juga tempat bersemayamnya jasad Nabi Ibrahim AS. Bicara beliau begitu lembut, murah senyuman, saat hendak ke mana-mana lengannya harus dipimpin kerana matanya buta akibat dipukul dan diberikan kejutan elektrik oleh tentera Zionis selama 54 hari berturut-turut pada 1981. Namun begitu, gelapnya dunia di mata Abu Bakar sama sekali tidak mengurangi keteguhannya memberi tarbiyah ruhiyah dan ilmiyah kepada rakyat Palestin yang terusir dan terpaksa bermukim di Syiria.

Kehidupan beliau sebelum Allah izin menjadi buta adalah berjuang mempertahankan Masjid Al Aqsa dan bumi Palestin dari penjajahan Yahudi Israel. Pada tahun 1981 beliau telah dipenjara dan disiksa oleh tentera Israel selama 54 hari. Begitu juga tahun 1982 beliau dipenjara selama 5 bulan. Tahun 1983 selama 15 hari, tahun 1988 selama 6 bulan, tahun 1990 beliau ditangkap dua kali; pertama 37 hari, kedua 14 hari, dan pada tahun 1991 beliau mendekam di penjara selama 5 bulan. Begitulah perjuangan beliau berkali-kali ditangkap dan disiksa oleh Israel selama beberapa jam. Puncaknya pada tahun 1992, Syeikh Abu Bakar Al-’Awawidah ditangkap dan diusir ke Marj Az-Zuhur, daerah perbatasan antara Palestin dan Lubnan, bersama 414 orang mujahidin Palestin lainnya, di antara asy-Syahid Dr. Abdul Aziz Al-Rantissi. Beliau kini tidak dibenarkan memasuki Palestin manakala Israel telah menjatuhkan hukuman penjara sekiranya Syeikh Abu Bakar memasuki Palestin.

Seruan beliau agar menjadikan Al-Qur`an sebagai bahan bacaan yang dicintai oleh semua orang dari pusat asuhan kanak-kanak sehinggalah di pejabat para pemimpin kerajaan. Bukan sahaja mempelajarinya sebagai amalan yang penting, tetapi semua muslim harus bersegera menghidupkannya dalam kehidupan dan kegiatan seharian.Kata beliau lagi, kami di Gaza mengusahakan agar di setiap rumah di Gaza harus ada minimanya seorang anak yang menghafal al-Quran. Jika ada satu rumah yang tidak ada seorang pun yang menghafal al-Qur`an, maka keluarga itu dianggap aib.

Beliau memperingatkan akan sabda Rasulullah SAW, “Bukanlah kefakiran yang aku takutkan atas kalian, tetapi hubbud-dunya wa karahiyatul maut (cinta kepada dunia dan benci kepada mati). Maka berlumba-lumba mendapatkan kekayaan dunia itu akan membinasakan kalian.”

Siapa Abu Bakar Yang Seterusnya?

Semoga kita teruja dengan 4 model Abu Bakar yang luarbiasa ini. Masih belum terlambat untuk kita mencontohi mereka.

Perjuangan itu dirintis oleh orang-orang yang alim,
Diperjuangkan oleh orang yang ikhlas,
Dimenangkan oleh para pemberani,
Diteruskan oleh mereka yang merindui syurgawi.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“Dan Allah akan menambahi hidayah petunjuk bagi orang-orang yang menuruti jalan petunjuk; dan amal-amal yang baik yang tetap kekal faedah-faedahnya itu, lebih baik balasan pahalanya di sisi Tuhanmu dan lebih baik kesudahannya.” Maryam: 76)

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah