Thursday, May 31, 2007

Berita dari Istana Keadilan, Putrajaya - Respon Kes Lina Joy

Berita dari Istana Keadilan, Putrajaya - Respon Kes Lina Joy

Askm wbt.

Rakan usrahkeluarga semoga dirahmati Allah sentiasa,
keputusan mahkamah semalam seperti yang diketahui telah memenangkan pecinta-pecinta keimanan. Alhamdulillah, kita semua rafa'kan kesyukuran ke hadrat Allah.
Namun dalam pada itu, pada pendapat diri yang serba lemah ini, kes ini adalah satu "amaran" oleh kerana kealpaan kita sebagai muslim. Wajiblah kita sedar dan terus bangun untuk memperkemaskan usaha dengan lebih gigih mendidik ahli keluarga(anak, isteri, org gaji .etc), sahabat handai juga masyarakat tentang keimanan kepada Rabbul Jalil. Bukan sahaja pengetahuan tentang iman tetapi membangunkan diri dan minda yang dalamnya segar dengan iman.

Warga usrahkeluarga yang dikasihi fillah,
Juga barang diingat, kes Lina Joy sebenarnya mendedahkan secara terang-terangan dimana tingkatan iman kita dan bangsa kita. Nau'dzubillah, bukankah hanya iman sebagai bekal di hari yang tiada teduh melainkan teduhan Allah Azza wa jalla?
Seperkara lagi, kesan daripada keputusan kes ini seakan memberikan tempoh masa untuk ummah me"retrospeksi" atau muhasabah atau menghisab dan seterusnya bekerja membangunkan iman. Mungkin Lina Joy sudah lama murtad (sejak 90'an) tetapi potensi-potensi murtad yang menyusul selepas dia adalah sasaran untuk ditangani. Keputusan kes Lina Joy memberikan peluang yang besar untuk pecinta-pecinta keimanan melancarkan "counter attack" keatas sasaran ini.

Atas nama iman kepada Allah dan Rasul,
penulis menyeru kepada semua (serta diri penulis sendiri) marilah sama-sama dengan rasa sedar kita berusaha memperbaiki diri sendiri, ahli keluarga, sahabat handai dan seterusnya masyarakat. Sertailah kerja-kerja kemasyarakatan yang mahmudah/baik, hadiri majlis-majlis ilmu, raikan surau/masjid, tunaikan hak-hak jiran, santuni anak-anak yatim serta fakir miskin dan berbaktilah demi Allah & Rasul.
Aquulu qauli haza was taghfirullaha li walakum,
wslm.
(Ahmad Hisham-Member e groups usrahkeluarga)

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah