Friday, January 01, 2010

Ulama Al-Azhar Kecam Pembinaan Tembok Besi & Seru Negara Islam Adakan Konferensi Membela Palestin


Ulama Al-Azhar mengecam keras keputusan pemerintah Mesir membina tembok besi di persempadanannya dengan Jalur Gaza. Menurut mereka, tindakan itu haram menurut syariat, perundangan dan kemanusiaan kerana ia bertujuan menyekat saudara sendiri di Jalur Gaza, menutup pintu masuk, menghina maruah warga Gaza dan memaksa mereka tunduk kepada agenda Israel – Amerika dan melindungi Israel.

Dalam salinan keterangan yang telah ditandatangai oleh sebarisan para ulama Al-Azhar yang diterima oleh Infopalestin pada Khamis (31/12), mereka menyeru negara-negara Arab dan Islam untuk segera menganjurkan konferensi Islam Arab untuk mengambil sikap tegas terhadap pembangunan tembok besi dan menentukan perancangan konkrit dengan melihat dari seluruh dimensi, samada politik, ekonomi, media dan ketenteraan untuk membebaskan Jalur Gaza dari sekatan.

Ulama Al-Azhar meminta kepada pemerintah Mesir agar menghentikan pembangunan tembok besi itu dan meminta maaf secara rasmi kepada rakyat Gaza, menghentikan dan melarang eksport minyak ke Israel, menghentikan kesepakatan perdamaian yang tidak adil dan berat sebelah, dan menghentikan segala bentuk persekongkolan dengan Israel.

Dalam kenyataannya, ulama Al-Azhar menyerukan pentingnya mendukung jihad dan pembebasan Palestin dalam menghadapi Israel baik secara kebendaan, semangat, dan media serta menguatkan hubungan dengan mereka.

Para ulama juga menegaskan bahawa tindakan Mesir dan rakyatnya menjaga rakyat Palestin di Jalur Gaza sama halnya dengan menjaga keamanan nasional Mesir dan kedaulatannya, bukti keterikatan kuat antara umat dalam menghadapi musuh Israel. Mereka juga meminta kepada Mesir untuk mengingati firman Allah (yang maknanya)

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara”

juga sabda Rasulullah,

“Orang muslim itu saudara muslim lainnya yang tidak menzaliminya, tidak membiarkannya dizalimi, tidak menghinakannya,” “Tolonglah saudaramu yang zalim dan yang terzalimi”

Antara Ulama Al-Azhar yang menandatangani kenyataan tersebut antaranya; Syeikh Muhammad Abullah Al-Khatib, (ulama Al-Azhar), Syeikh Dr. Abdur Rahman Al-Barr, anggota Biro Penasihat Ikhwanul Muslimin dan pakar Hadith di Universiti Al-Azhar, dan puluhan ulama lainnya yang merupakan pensyarah di Universiti Al-Azhar. (bn-bsyrip)

Sumber

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah