Monday, April 12, 2010

Salah Faham Saat Berdoa Kepada Allah


Saudaraku, salah satu sebab yang menghalangi dimakbulkan doanya oleh Allah swt, adalah kerana jiwa, hati dan pemikiran kita lebih cenderung mengingatkan benda/ perkara yang kita inginkan daripada mengingati Allah swt yang akan memakbulkan doa kita. Misalnya jika kita berdoa ingin punya sebuah kereta, kita lebih cenderung ingat keretanya daripada ingat Allah swt.

Maknanya, saat kita berdoa, hati kita cenderung kepada dunia, bukan berdoa untuk merasai kebesaran dan kemuliaan Allah swt. Apakah mungkin kita hanya sekadar berdoa untuk dapat kesenangan dunia semata..? Apakah kita terasa kehebatan dan kekuasaan Allah swt saat kita berdoa? Apakah kita merasai kasih sayang dan pemurah Allah swt saat berdoa?

Kalau kita tidak merasainya, bermakna fokus kita saat berdoa hanyalah pada dunia dan kebendaan, bukan kepada pemilik benda dan dunia ini...


Untuk itu, mari kita muhasabah, ketika berdoa Ingatlah kepada Allah swt agar Allah swt pun mengingati kita, dan apabila doa kita sudah dimakbulkan, bersyukurlah kepada-Nya dan janganlah kufur. Sebagaimana firman Allah swt:

"Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku."
(QS. Al-Baqarah: 152).

Semoga Alloh menerima amal kita dan mengampuni dosa kita. Amin.

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

There was an error in this gadget

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah