Saturday, August 07, 2010

Menanti Kekasih Yang Bakal Tiba...


“Marhaban ya syahral Ramadhan. Bulan yang penuh berkah. Mari kita siapkan fizikal dan hati untuk menyambut kedatangannya.”

Nabi Muhammad saw. bersabda dalam hadith yang diriwayatkan Nasa’i dan Baihaki.

“Telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi. Allah telah mewajibkan di dalamnya puasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu langit, menutup pintu neraka, dan membelenggu syaitan-syaitan. Di dalamnya Allah memiliki satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barang siapa yang diharamkan kebaikan malam itu, maka ia sungguh telah diharamkan (dari kebaikan).”

Menurut Ibnu Rajab al-Hanbali dalam menjelaskan maksud hadith tersebut, beliau mengatakan hadith itu adalah landasan bagi umat Islam untuk saling bertahniah (saling mengucapkan selamat) ketika bulan Ramadhan semakin hamper. Bagaimana mungkin orang soleh tidak berbahagia dengan dibukanya pintu-pintu syurga seluasnya.

Rasulullah saw. telah menghembuskan kebahagiaan itu kepada para sahabatnya. Ramadhan adalah bulan yang kedatangannya telah lama dinanti dan dirindui. Sungguh, kedatangan sang kekasih yang telah lama pergi adalah sebuah kebahagiaan yang tidak ada tandingnya. InsyaAllah kekasih (Ramadhan) itu akan datang menghampiri…

Sahabat yang dirahmati Allah, mari kita sambut Ramadhan dengan penuh sukacita. Sebagaimana sabda Rasulullah saw. dalam salah satu khutbah baginda menyambut Ramadhan:

“Wahai manusia, sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yg paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya. Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan shiyam dan membaca Kitab-Nya.”


Ayuh, bergabunglah dengan kegembiraan kaum muslimin dalam menyambut bulan istimewa ini

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

There was an error in this gadget

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah