Sunday, May 08, 2011

KTD: Seruan Kebangkitan!


Islam adalah agama yang sangat memperhatikan dan memuliakan para pemuda, al-Quran menceritakan tentang potret pemuda ashaabul kahfi sebagai kelompok pemuda yang beriman kepada Allah SWT. Mereka meninggalkan majoriti kaumnya yang menyimpang dari agama Allah SWT, sehingga Allah SWT menyelamatkan para pemuda tersebut dengan menidurkan mereka selama 309 tahun. Firman Allah SWT.

Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka.(Kahfi:13)

Justeru itu wahai para pemuda dan pemudi Islam, sedarilah bahawa kita akan menghadapi kewajipan yang bertambah banyak, tugas yang semakin besar, tuntutan-tuntutan umat yang kian berlipatganda, malah dari sinilah maka amanah yang dipikulkan ke atas bahu kita akan menjadi bertambahberat.

Mampukan kita memikulnya? Kata Hasan al Banna,:

“Sesungguhnya sesuatu fikrah itu hanya boleh berjaya bila mana terdapat pengikut-pengikut yang yakin penuh dengan ajarannya, yang benar-benar ikhlas dalam usaha menegakkannya, yang mempunyai semangat yang berkobar untuk mempertahankan kewujudannya, dan disamping itu ada kesediaan yang mendorong mereka kearah berkorban serta terus bertindak menjayakannya. Keempat-empat rukun tersebut; keyakinan, kejujuran, semangat dan tindakan adalah merupakan ciri-ciri utama pemuda.”

Siapa kita wahai pemuda pemudi Islam? Sudahkah kamu menemui jawapannya? Apakah status kita sebagai pemuda pemudi Islam saat ini? Kata Syeikh Muhammad Mahdi Akif,:

“Kalian adalah cita-cita dan harapan bangsa, dan kami mengetahui bahawa dalam diri kalian ada kebaikan yang besar, kerana itu rasakanlah selalu wahai para pemuda apa yang sedang dialami oleh umat dan bangsa ini akan kehinaan, penindasan, realiti yang menyedihkan, keadaan yang memilukan tidak menjanjikan akan kebebasan dan kemerdekaan yang diidamkan. Dan sedarilah, bahawa kerana kalian lambat dalam bertaubat dan kembali kepada Allah, menjadi sebab lambatnya kebenaran memimpin dunia. Dan kerana kalian bermalas-malasan dalam mengerahkan tenaga dan fikiran dalam berdakwah pada kebenaran dan reformasi; maka menjadi penyebab lambatnya kemenangan umat kalian; kerana Allah telah menjanjikan kepada kita kekuatan, kemuliaan dan kemenangan jika kita melaksanakan perintah-Nya dan komitmen dengan syariat-Nya.”

Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ

“Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad:7)

Kita tiada pilihan. Pilihan kita adalah melayakkan diri kita menyertai angkatan pemuda Islam sepertimana yang pernah dibangunkan oleh Rasulullah SAW dalam madrasah tarbiyah baginda. Ketahuilah wahai para pemuda Islam, bahawa kebahagiaan di dunia dan akhirat adalah apabila beradanya kita di Jalan tarbiyah dan melaksanakan dakwah menuju Allah. Amat mendesak saat ini kita menuntun jiwa kita kepada keimanan yang hidup kepada Allah SWT.

Tugas kita samada sebagai mahasiswa mahupun yang sedang berkerjaya adalah menjadi contoh terbaik yang dapat memberikan pengaruh dalam kehidupan umat dan dunia ini. Kita harus memiliki peranan positif dalam melakukan perubahan terhadap keadaan umat yang memilukan ini. Menyeru dan bekerja secara tetap dalam menjayakan misi dakwah dan tarbiyah kepada umat menuju kepada realiti yang lebih diredhai Allah SWT dan benarlah ungkapan di bawah ini:

يا معشر الشباب، اعملوا.. فإنما العمل في الشباب

“Wahai para pemuda, bekerjalah… kerana sesungguhnya kerja itu ada dalam diri pemuda”.

Ada yang bertanya..kami tidak mampu, kami amat lemah sekali, kami serba kekurangan. Penulis lontarkan kembali satu persoalan buat kalian semua,

“Jika saat ini kalian tidak mampu menguasai diri kalian, tidak mahu bersungguh-sungguh mengendalikan syahwat dan kecenderungan kalian, malah untuk mengerahkan tenaga dan umur muda kalian demi tertegaknya aqidah, negeri dan masa depan umat kalian, maka apa nak jadi pada kalian?!”

“Justeru itu kemarilah bersama kami, kemarilah bersama kami wahai para pemuda pemudi Islam, agar kita dapat berbuat sesuatu dan bekerja bersama-sama membuat fajar baru, membina ukhwah bersama-sama untuk mengembalikan kemuliaan yang dinanti-nantikan yang sesungguhnya sedang dinanti-nantikan."

Wahai para pemuda generasi Islam kembalilah! Kalian adalah ruhnya dan dengan kalian akan kita memimpin dunia ini kembali dengan iman dan ketaqwaan!

Kalian adalah rahsia kebangkitan yang telah lama hilang. Dan kalian adalah fajarnya yang membawa cahaya baru itu!

Kami tunggu kalian di KTD….Kolej Terbaik Dunia, Kolej Tarbiyah Dakwah!..."

0 comments:

Post a Comment

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

There was an error in this gadget

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah