Tuesday, November 20, 2012

"Selamat datang pemuda-pemuda akhirat!."

Keyakinan orang beriman akan adanya kehidupan sesudah kematian menyebabkan dirinya selalu berada dalam mode standby menghadapi kematian. Ia memandang kematian sebagai suatu kepastian. Tidak seperti orang kafir yang selalu saja berusaha untuk menghindari kematian. Orang beriman sangat dipengaruhi oleh pesanan Nabi SAW yang bersabda:

"Banyak-banyaklah mengingat penghapus kenikmatan, yakni kematian."

(HR Tirmidzi 2229)

Sedangkan Ali bin Abi Thalib RA pernah berkata:

"Bila manusia meninggal dunia, maka pada saat itulah ia bangun dari tidurnya."

Subhanallah...! Bererti beliau ingin mengatakan bahawa manusia yang menemui ajalnya adalah manusia yang justeru baru mulai menjalani kehidupan sebenarnya, sedangkan kita yang masih hidup di dunia ini justeru masih "belum bangun". Sungguh, ucapan ini sangat sejalan dengan firman Allah SWT:

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui" (QS Al-Ankabut 64)

Ali RA berkata lagi:

"Dunia pergi menjauh dan akhirat datang mendekat. Kerana itu, jadilah kalian anak-anak akhirat, jangan menjadi budak-budak dunia. Sekarang waktunya beramal, dan tidak ada penghisaban. Sedangkan esok waktunya penghisaban, tidak ada amal."

Ketika saya hadir ke tamrin pemuda di Perlis, Cikgu Abduh, murabbi kami menyambut kami dengan kata-kata membaranya:

"Selamat datang pemuda-pemuda akhirat!."

Moga ada kebaikan dalam tazkirah ringkas ini..!

2 comments:

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah