Wednesday, May 22, 2013

Orang Beriman, Sangat Kuat Kecintaannya


Cinta Adalah Anugerah. Cinta adalah perasaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT sepertimana perasaan yang lain iaitu suka, benci, marah dan sebagainya. Perasaan cinta boleh membawa kebahagiaan jika betul pengendaliannya dan boleh mengundang kerosakan sekiranya salah diurus.

Menurut Imam al-Ghazali, cinta itu adalah kecenderungan jiwa yang amat kuat dalam diri seseorang kepada sesuatu atau seseorang yang lain yang boleh memberikan kelazatan, manfaat dan sangat serasi dengan fitrahnya (tabiat). Ia adalah tarikan pemikiran, kesudian dan kecenderungan kepada sesuatu yang disukai.

Islam meletakan cinta sebagai asas penting dalam kehidupan. Allah SWT berfi rman yang bermaksud:

“ Orang yang beriman itu sangat kuat kecintaannya kepada Allah SWT.” ( Al-Baqarah (2) : 165)

Rasulullah SAW menyatakan tiga perkara yang membolehkan seseorang berasa manisnya iman, iaitu apabila dia mencintai Allah dan Rasul lebih daripada yang lain, mencintai seseorang hanya kerana Allah dan benci untuk kembali kepada kekafi ran seperti dia tidak suka dilemparkan ke dalam neraka. Justeru, kemanisan dankelazatan cinta yang sebenar adalah berasaskan kepada keimanan dan keyakinan hanya sanya kepada Allah SWT.

Cinta Hakiki Cinta Tertinggi
Cinta yang tertinggi yang diiktiraf oleh Islam ialah cinta bersih dan suci kepada Yang Maha Pencinta iaitu Allah SWT. Inilah cinta yang utama, terpenting dan asasi di dalam jiwa manusia. Kemuliaan cinta terletak pada keikhlasan individu yang terbabit dalam perasaan yang murni ini dan bagaimana ia menghubungkan
kecintaan dengan keimanannya terhadap Allah SWT. Cinta kepada Allah SWT merupakan tujuan setiap
orang mukmin yang boleh mendorong untuknya taat, patuh dan berubudiyah kepada Allah SWT.

Sebenarnya, cinta inilah yang paling terjamin yang akan membawa seseorang manusia itu kepada kebahagiaan dan kesejahteraan hidup di dunia
dan di akhirat. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Katakanlah: “Jika kamu(benar-benar) menyintai Allah SWT, ikutilah aku, nescaya Allah SWT akan mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu, Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Ali ‘Imran (3) : 31)

Cinta seorang mukmin kepada Allah SWT mengungguli cinta kepada segala sesuatu dalam kehidupan ini, baik cinta terhadap diri sendiri, ibu bapa, isteri, anak-anak, kaum kerabat, sahabat handai dan sebagainya. Apabila kita mencintai Allah SWT, hakikatnya kita akan memiliki segala-galanya. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

“Katakanlah jika ayahayah, anak-anak, saudarasaudara, isteri-isteri kaum keluargamu, harta kekayaan
yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah SWT, dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah SWT mendatangkan keputusannya- Nya. Dan Allah SWT tidak memberikan petunjuk kepada orang yang fasiq.”(At-Taubah (9) : 24)

Oleh Dr. Abdullah Sudin Ab Rahman 


This entry was posted in :

2 comments:


  1. Saya ingin menyampaikan kepada seluruh TKI yang bekerja di negeri orang saya ibu hermawati seorang TKI DI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH RONO katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH RONO dan minta angka bocoran MALAYSIA angka yang di berikan 4D TOTO ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi MBAH RONO di nomor (_085_340_489-469_) ini asli bukan rekayasa atau silahkan buktikan sendiri..

    ReplyDelete

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah