Tuesday, May 14, 2013

Rindu Hati Ini: Mind Setting Menanti Ramadhan (1)


Saya memandang bahawa perlu kita mengingatkan tentang persoalan Ramadhan, kerana kita sekarang berada di ambang pintu Ramadhan dan hampir menyibukkan diri dalam kewajiban-kewajiban kita di dalamnya.

Ramadhan adalah bulan :

Barakah.
Rahmat.
Kebahagiaan.

Betapa perlunya manusia merenung sejenak untuk bersiap-siap menyambutnya disebabkan oleh saratnya kebaikan-kebaikan didalamnya.

Ia merupakan bulan yang dihormati di masa jahiliah dan ketika Islam datang, ia semakin dihormati dan dimuliakan.

Di bulan ini, Allah SWT menurunkan Al-Qur’an sebagai petunjuk bagi manusia. Betapa perlunya kita menenangkan dan menyedarkan jiwa tentang hak Ramadhan sebelum menemuinya.

Ikhwan sekalian ;

Bulan Ramadhan adalah bulan :

Permohonan.
Munajat.
Hidayah.
Petunjuk kebenaran.
Hendaklah orang yang berpuasa menggembeling diri di dalamnya dan menjauhkannya dari urusan dunia, agar kemanusiaannya meningkat dan bersambung dengan Rabbnya.

Banyak hadits yang menarik manusia agar memperhatikan :

Keutamaan bulan ini.
Ketinggian kedudukannya.
Kemuliaan hari-harinya.
Besarnya nilai taubat di dalamnya.

sehingga ianya akan memacu kaum muslimin untuk menyiapkan diri menemuinya serta menyedari bahawa perniagaan di dalamnya pasti mendatangkan keuntungan.

Waktu-waktu yang akan berlalu di dalamnya sangat berharga dan kesempatan yang ada merupakan kesempatan emas.

"Wahai pencari kejahatan berhentilah dan wahai pencari kebaikan kemarilah!"
Hendaklah kaum muslimin mengingatkan diri mereka dengan sabda Nabi saw :

“Tiada hari yang menyinsing fajar padanya kecuali berseru, 'Hai anak Adam, aku adalah makhluk baru yang menyaksikan amal perbuatanmu. Maka ambillah bekalan dariku, kerana aku tidak akan kembali sehingga ke hari kiamat.”

(Imam as Syahid Hasan Al Banna)

1 comments:


  1. Saya ingin menyampaikan kepada seluruh TKI yang bekerja di negeri orang saya ibu hermawati seorang TKI DI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan susah gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor MBAH RONO katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi MBAH RONO dan minta angka bocoran MALAYSIA angka yang di berikan 4D TOTO ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi MBAH RONO di nomor (_085_340_489-469_) ini asli bukan rekayasa atau silahkan buktikan sendiri..

    ReplyDelete

Jom Sertai TeenACE Jun 2013

Pautan Tarbawi ♥

Langitilahi.Com

halaqahmuntijah

HALUANPalestin

Menyumbang Untuk Palestin

Kolej Tarbiyah Dakwah